Navýšení limitů VZ pro postup dle ZZVZ či PpVD

29. 07. 2025 | Novinky OP TAK

Žádnému z žadatelů a příjemců v OP TAK, který řeší problematiku výběru dodavatelů, jistě neunikla informace, že na jaře tohoto roku došlo k novelizaci zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“) a k aktualizaci Pravidel pro výběr dodavatelů (dále jen „PpVD“), čímž došlo k navýšení limitů pro povinnost postupovat dle ZZVZ či PpVD.

Věříme, že toto významné navýšení limitů našim příjemcům značně zjednoduší administraci projektů v OP TAK a zefektivní čerpání dotačních prostředků v současném programovacím období. Zatímco o navýšení limitů pro zakázky malého rozsahu dle ZZVZ se v odborných kruzích hovořilo již delší dobu, návrh na zvýšení limitů pro nezadavatele nad rámec limitů stanovených ZZVZ, vzneslo Ministerstvo průmyslu a obchodu na přelomu léta a podzimu roku 2024 a přestože se zpočátku zdál návrh až troufalým, po několika meziresortních jednáních se ho podařilo prosadit, za což jsme velmi rádi.

S účinností od 1. 5. 2025 tedy platí, že povinnost postupovat dle Pravidel pro výběr dodavatelů mají zadavatelé, kteří zadávají zakázku s předpokládanou hodnotou:

  1. nad 750 tis. Kč bez DPH (původní limit byl 500 tis. Kč bez DPH), nebo
  2. nad 6 mil. Kč bez DPH v případě zakázky na dodávky a/nebo služby (původní limit byl 2 mil. Kč bez DPH) nebo 18 mil. Kč bez DPH v případě zakázky na stavební práce (původní limit byl 6 mil. Kč bez DPH), pokud je zakázka zadávána příjemcem, který není zadavatelem podle § 4 odst. 1 až 3 ZZVZ a zároveň dotace poskytovaná na takovou zakázku není vyšší než 50 % peněžních prostředků, poskytnutých z:
  1. rozpočtu veřejného zadavatele,
  2. rozpočtu Evropské unie nebo veřejného rozpočtu cizího státu s výjimkou případů, kdy je zakázka plněna mimo území Evropské unie.

Výše uvedené platí samozřejmě za předpokladu, že příjemce nespadá pod některou z výjimek stanovených v bodě 2.1.2 PpVD či naopak není povinen řídit se s ohledem na předpokládanou hodnotu zakázky ZZVZ, jedná-li se o příjemce, který je zadavatelem podle § 4 odst. 1 až 3 ZZVZ. Limity pro zakázky malého rozsahu dle ZZVZ se pak zvýšily z 2 mil. Kč bez DPH na 3 mil. Kč bez DPH v případě zakázek na dodávky a/nebo služby a z 6 mil. Kč bez DPH na 9 mil. Kč bez DPH v případě stavebních prací, a to již s účinností novely ZZVZ, tedy od 3. 4. 2025.

S ohledem na výrazné navýšení limitů došlo v PpVD také k úpravě možnosti využití uzavřené výzvy dle bodu 5.1.1 PpVD. Uzavřenou výzvu je nově možné použít pouze u zakázek malého rozsahu, tedy do limitu 3 resp. 9 mil. Kč bez DPH, zpravidla tedy pouze zadavatelem podle § 4 odst. 1 až 3 ZZVZ.

Na závěr si dovolíme upozornit, že výběrová řízení zahájená před účinností PpVD, je nutné dokončit dle původní verze PpVD a při jejich kontrole nelze přihlížet k vyšším limitům, které v době vyhlášení VŘ či zadání zakázky ještě neplatily. Naopak zakázky zadané či výběrová řízení vyhlášená po účinnosti PpVD, tj. po datu 1. 5. 2025, budou posuzována dle aktualizovaných pravidel/legislativy, a to i za předpokladu, že případný průzkum trhu či předběžné tržní konzultace proběhly před účinností PpVD a původně tedy bylo plánováno vyhlášení výběrového řízení/zadávacího řízení v přísnějším režimu.